News & views


Welkom op News & Views van ScaleUPmanager.nl. Hier vind je onze eigen visies op thema's en publicaties rondom de route van startup naar scaleup, innovatief ondernemen en investeren daarin. Daarnaast zullen wij nieuws over de ventures waarbij wij betrokken hier opnemen. News & Views zal geleidelijk aan groeien met artikelen, afhankelijk van onze inspiratie en tijd :)

Gaan we B2C, B2B of hybride?


De marketingboeken waarmee wij nog zijn opgeleid waren heel duidelijk: of je bent een bedrijf dat direct aan de eindgebruiker levert, of je levert via tussenschakels. Daarbij werd er nog onderscheid gemaakt tussen consumentenproducten en zakelijke producten resp. consumentenmarketing vs. industriële marketing. In de huidige wereld loopt alles door elkaar. Dus oude marketing- en distributiemodellen kunnen het "ronde archief" in? Of niet? Hoe maken we nu die fundamentele strategische keuzes? Veel startups worstelen met deze zoektocht.

Airmiles op de weg


Van FlyingBlue naar nu ook DrivingBlue, powered bij TaxiTender

Frequent flyers van KLM, de zgn. FlyingBlue members, kunnen nu ook airmiles sparen met het boeken van hun vliegveldtaxi vanaf en/of naar het vliegveld. Dat kan op het FlyingBlue "zusje" DrivingBlue.com.

DrivingBlue.com wordt qua technologie en fulfilment volledig verzorgd door TaxiTender, een van de bedrijven uit onze actuele portfolio. Met de toevoeging van dit loyaliteitsprogramma aan het stuk "ground transportation" vanaf en naar het vliegveld, zowel thuis als op bestemming, wordt de door2door experience verder gefaciliteerd.

Startup or scaleup, what's in a name?


Startup or scaleup, what's in a name?

Is er een officiële definitie van een scaleup? Volgens het in de UK opgerichte Scale-Up Institute wel:

Een scaleup is een startup die voorafgaande aan het moment dat hij zich scaleup mag noemen, 3 jaar lang minstens 20% groei per jaar in omzet OF in personeelsbestand heeft laten zien, en aan het begin van die meting al minstens 10 werknemers in dienst had. Het is dit soort definities dat startup ondernemers aanzet tot de meest wilde plannen, teneinde maar zo snel mogelijk als scaleup te worden gezien, ook al is er 0 omzet...

Spiegelen aan unicorns gevaarlijk?


Spiegelen aan unicorns gevaarlijk?

In bijna elke publicatie over startups wordt de vergelijking getrokken met de groten der aarde, zoals AirBnB en Uber, die men dan zelfs nog startups of scaleups noemt. Geen wonder dat veel ondernemers hun plannen baseren op de werkwijzen van deze Unicorns. De vraag is hoe verstandig dit is. Immers, deze zijn niet bepaald "peer group" gezien de hoeveelheid mensen en middelen waarmee zij werken. De challenge die zij aangaan met het establishment is niet te vergelijken met de "challenger" zoals die ooit bedoeld was, want zij zijn (gefund door) het nieuwe establishment..