Wingman (2010-nu)


Portfolio van actuele projecten / ventures - Wingman

Wereldwijd komen er jaarlijks 357 mln nieuwe SOA's bij en 85 mln ongewenste zwangerschappen. Ook in de Westerse wereld neemt de groei van het aantal SOA's alarmerende vormen aan. Oorzaak hiervan ligt in de overall gebruikersonvriendelijkheid van het condoom, waardoor in slechts een klein percentage van de gevallen een condoom wordt gebruikt en het in 13 op de 100 gevallen met een condoom alsnog mis gaat vanwege gebruikersfouten: Condooms zijn gebruikersonvriendelijke producten waarvan de grootste risico's volledig verlegd zijn naar de gebruiker terwijl het irrationeel gebruiksmoment en de ernstige gevolgen van niet of foutief gebruiken van het product juist vragen om maximaal gebruikersgemak en minimale benodigde ratio.

Daarom is de gepatenteerde Wingman ontwikkeld: Het condoom dat in "a second" foutloos (en dus veiliger) is aan te brengen, zelfs met 1 hand in het donker als je wilt, en bovendien erg natuurlijk voelt. Niet voor niets vindt 83% van de gebruikers de Wingman beter tot veel beter dan ieder ander condoom ooit gebruikt


Groei en ambitie


Wingman kwam in 2013 voorzichtig op de markt maar maakte pas echt furore toen zij in 2014 de prestigieuze iF Gold Award won: De "Oscar voor nieuwe producten", die normaal naar wereld merken als Apple en Mercedes gaat. Het werd een waar mediacircus. Deze aandacht heeft geleid tot een verkrijgbaarheid bij zo'n 3.000 winkels en honderden webshops, waaronder alle grote namen zoals Kruidvat, Etos, Trekpleister, Dio, Boots, Kring Apotheken, Total, BP, Jumbo, PLUS, Bol.com, Beslist.nl, Condoom-anoniem, Condoomfabriek.nl, Wehkamp etc, naast de eigen webshop

De ambitie van de huidige ondernemers is nu om het merk groot te maken met een strategie waarin e-commerce en customer loyalty centraal staat. Het ultieme doel is het bereiken van zgn. "product brand switching": gebruik je een condoom of een wingman?

Onze betrokkenheid


De ondernemers achter ScaleUPmanager.nl zijn reeds vanaf de prototype fase betrokken bij Wingman, in meerdere rollen:

  • Marktonderzoek
  • Concurrentie-analyse
  • Productontwikkeling en -testing
  • Merkontwikkeling en positionering
  • Investeerder/aandeelhouder
  • Financieringsadvisering
  • (Co)-financieringsbemiddeling
  • Adviseur/coach van de directie
  • Strategie ontwerp & business planning
  • Contentstrategie en free publicity generation
  • Strategisch/commerciële dealmaking
  • Conflict- en crisis management
  • Recruitment scaleup management
  • Financieel- juridische herstructurering

Deze rollen hebben in de loop van de jaren gevarieerd naar gelang wat de onderneming op dat moment nodig had en zijn/worden in nauwe samenwerking met de Wingman directie uitgevoerd in opdracht van of namens aandeelhouders in Wingman World Wide b.v. / Wingman Condoms b.v., in casu SCN Fondsen III b.v. (thans h.o.d.n. Finles Next Generation Fund I). Via dit fonds participeren wij nog steeds in Wingman's houdstermaatschappij Wingman World Wide b.v. maar hebben geen actieve betrokkenheid meer.

In de media


Onderstaand enkele links naar publicaties over Wingman op het internet:

Dit ongelooflijke simpele demo filmpje van de Wingman kreeg maar liefst 1 mln kijkers op YouTube: